ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
W Szkole Podstawowej w Zaleskich zajęcia logopedyczne prowadzi pani Marzena Laska. Logopeda we wrześniu przeprowadza przesiewowe badania mowy wśród dzieci z oddziału przedszkolnego oraz uczniów klasy pierwszej. Służą one wyłonieniu dzieci z zaburzeniami mowy. Logopeda współpracuje z rodzicami dzieci i nauczycielami zgłaszającymi swych uczniów do terapii logopedycznej. Zajęcia prowadzone są zespołowo z grupą uczniów. Logopeda łączy dzieci w pary zbliżone pod względem wady wymowy. Program zajęć uzależniony jest od indywidualnego zapotrzebowania i możliwości ucznia.
NA CZYM POLEGA TERAPIA LOGOPEDYCZNA ?
Podczas zajęć logopedycznych uczniowie systematycznie ćwiczą: długość i siłę wydechu, artykulację, słuch fonemowy i fonetyczny, rozumienie i nadawanie komunikatów, poprawną dykcję, czytanie i różne formy pisania (głównie ze słuchu). Usprawniane są narządy artykulacyjne: język, wargi, podniebienie; ustalany jest prawidłowy tor oddechowy; wywoływane są głoski, które następnie dzieci utrwalają w sylabach, logotomach, wyrazach, zdaniach, wierszykach i mowie potocznej. Każde dziecko przychodzące na zajęcia logopedyczne powinno być wyposażone w teczkę tekturową i zeszyt, w którym zapisywane są ćwiczenia i niezbędne uwagi dotyczące pracy w domu. Przejście do każdego kolejnego etapu terapii, jest możliwe wyłącznie wówczas, gdy dziecko utrwali dotychczasowy materiał. Zajęcia dla każdego dziecka odbywają się raz w tygodniu, dlatego praca w domu pod opieką poinstruowanego przez logopedę rodzica, jest niezbędna i gwarantująca sukces – wyjście dziecka z wad wymowy.
OD CZEGO ZALEŻY SKUTECZNOŚĆ TERAPII LOGOPEDYCZNEJ?
O skuteczności terapii logopedycznej decyduje:
- czas rozpoczęcia ćwiczeń – im wcześniej podjęta praca, tym łatwiej wyeliminować nieprawidłowe nawyki;
- systematyczność uczęszczania na zajęcia;
- przygotowanie do zajęć;
- wytrwała kontynuacja pracy w domu tzn. ćwiczenie tego, co polecił logopeda;
- zaangażowanie dziecka, jego chęć do podjęcia wysiłku; współpraca podczas zajęć i w domu;
- zainteresowanie i współpraca rodziców.
Lp. | Dzień tygodnia | Godziny pracy |
1. | Poniedziałek | 12.35 - 14.30 (SP) |
2. | Wtorek | 10.40 - 13.20 (OP) |
3. | Środa | 7.40 - 8.10 (OP) 9.50 - 10.35 (OP indywidualna) |
4. | Czwartek | 12.40 - 14.15 (SP) |
5. | Piątek | 11.35 - 12.10 (SP) |